Basketfredag: Kobe vs. LeBron - Den eviga frågan

På fredagar har vi "Basketfredagar" på Sportzonen, och då skriver jag krönikor. Så jag tänkte att jag kan börja publicera krönikorna här också, så att ni också kan ta del av dem...
Basketfredag: Kobe vs. LeBron - Den eviga frågan 

Krönika: Månad efter månad, vecka efter vecka, så återkommer alltid en diskussion; vem är den bäste spelaren i NBA (och indirekt i världen)? Under de två senaste säsongerna har denna diskussion inbegripit två spelare, Kobe Bryant och LeBron James. Vem är det då som är bäst?


Okej, det kanske inte är en evig fråga, men en fråga som ofta ställs på sin spets när en spelare som länge ansetts som den bäste blir utmanad av en annan, oftast yngre spelare som kommit upp i samma klass som den äldre. Frågan kommer nog aldrig att få ett korrekt svar heller, då de flesta har delade meningar om vad som beskriver ?bäst?. Men det är alltid kul att diskutera det?


And the contestants are... 

I ena ringhörnan har vi "Mamba",Kobe Bryant i Los Angeles Lakers gul-lila färger och med världsmästarbältet runt midjan. De senaste åren har han distanserat sig själv från resten av NBA, och anses var den bäste spelaren alla kategorier. Han har ett arsenal offensivt som ingen annan kan uppbåda, är en av de fem bästa försvarsspelarna och har en passion för sin sport som få kan matcha. Han är redan självskriven som en av de största genom tiderna och har sitt namn nerkladdat lite varstans i historieböckerna och ses som Jordans arvtagare. Siffran 81 säger också en del?

    I den motsatta ringhörnan har vi "Kungen" själv, ungtuppen LeBron James från Cleveland Cavaliers. Nyss fyllda 23 har han i år, efter att ha lett sitt något mediokra lag till final i fjol, blivit snabbare, starkare, och bättre på alla sätt. Hans fysik är inte utav denna värld, och för tillfället gör han lite som han vill med motståndarlagen. Plus att hans skott nu är bättre än någonsin, så har vi en spelare som utmanar Bryant om bältet och epitetet ?Världens bäste spelare?. Låt oss titta närmare på hur de har presterat hittills under säsongen.


Kobe Bryant (Los Angeles: 28-15)

Min  Skott %  3-Poängs %  Straffkast %  Returer  Assists  Steals  Blocks  Turnovers  Poäng

37,4  45 %      34,7 %          83,6 %           6,2         5,3         1,9      0,5        3,26           27,8


LeBron James (Cleveland: 25-19)

Min  Skott %  3-Poängs %  Straffkast %  Returer  Assists  Steals  Blocks  Turnovers  Poäng

40,2  48,1 %   29,8 %          70,6 %            7,8          7,2        2,0      1,1         3,28           30,1


Jag vill först klargöra att jag baserar den här jämförelsen på den här säsongen, för om vi ska räkna in deras tidigare utmärkelser blir det orättvist från början. Då vinner ju Kobe Bryant med hästlängder, det förstår jag också. Därför försöker vi hålla oss till årets säsong. Om man tar en snabb titt på siffrorna här ovan kan man nog säga att LeBron överlag vinner kampen, men det finns så mycket mer än siffror som man måste ta i beräkningen.


Oslagbara offensivt

Till exempel så har Lakers som lag bättre "rekord" för tillfället än Cleveland, och har det i den betydligt, betydligt tuffare Western Conference, där de ställs mot lag som San Antonio, Dallas, Phoenix och Utah flera gånger om året. Att jämföra med Eastern Conference, där Cleveland borde ha fler vinster än de 25 man för tillfället har mäktat med. Att Bryant leder sitt lag till den positionen de är i idag är till hans fördel.

    Offensivt är de båda näst intill ostoppbara, på olika sätt. Det LeBron kan göra med sin styrka och instinkter kan Kobe göra med sin teknik och spelförståelse. "The King" kan ta bollen till korgen utan problem, men måste fortsätta att förbättra sitt skott (vilket blivit mycket bättre bara i år). Kobe är benådad med ett fulländat anfallsspel, byggt på hans otroliga skott och "moves" som gör att han tar sig till korgen lika lätt som LeBron. Trots att LeBron snittar mer poäng, måste jag ge Kobe titeln som bäste poänggörare. För anfall i basket handlar inte bara om poäng, någon måste passa till poängen också, och där vinner LeBron övertygande enligt mig. Skillnaden mellan de två här är att Kobe är en "shoot-first"-spelare, medan LeBron är en "pass-first"-lirare. Det är ingen hemlighet att Kobe gärna skjuter ofta, och ibland tar han ett dåligt skott just för att det är "hans" skott. LeBron är mer "Magic" än han är Jordan, och försöker alltid sätta upp sina lagkamrater, samtidigt som han vet att det är han som ska göra poäng när laget är i nöd av dem.

Det går heller inte att säga att LeBron inte är en "clutch"-spelare, någon som kan ta över och dominera i fjärde perioden, sätta de avgörande skotten. Det argumentet är rätt så ihåligt nu, när LeBron har dominerat match efter match i fjärde perioden. Bara senast, i onsdags natt mot Portland, satte han 17 poäng i fjärde perioden, varav en lay-up med 0,3 sekunder kvar som gav dem segern. Detta är bara ett exempel, då han haft flera liknande avslutande perioder den senaste tiden. Dock är Kobe Bryant snäppet värre även här. Om jag skulle välja en spelare att ta ett avgörande skott för vinst skulle det utan tvekan vara Mr. Bryant. Han kan få iväg ett bra skott från vilken given punkt på planen.


And the champion is...

Om vi går över till försvar så talar statistiken för LeBron, han snittar fler steals och fler blockade skott än vad Kobe gör. Men jag anser att LeBron inte på länga vägar är lika bra defensiv spelar som Kobe. Tyvärr så räknar man ju inte deflections i NBA, men om man gjort det är jag säker på att Kobe skulle vara i topp i den kategorin. Han är en av de bästa 1-mot-1-försvararna i NBA, och kan stoppa sin motståndare från att poäng likt få. Ett exempel är under sommaren, när USA mötte Brasilien. Leandro Barbosa hade satt runt 30 poäng varje match dittills i turneringen, Kobe spelade försvar på honom under hela matchen och Barbosa slutade på 4 poäng. LeBron är ännu inte lika bra "tekniskt" som Kobe, utan gör mycket på instinkt som jag nämnde tidigare. Men med de kvaliteter som LeBron besitter är jag övertygad om att han kommer utvecklas till en bättre försvarspelare även han. På turnovers ligger de rätt jämt, och det beror på att de har samma roller i sina respektive lag, de ska ha bollen i sina händer och därifrån ta beslut om vad laget ska göra. James är lagets "point-forward", medan Kobe har lite mer hjälp av sina pointguards men har ändå bollen för det mesta.


Vem är det då som är bäst i världen? Det är nästan hugget och stucket mellan de två kandidaterna, båda två dominerar för tillfället och spelar fantastisk basket. Men om jag måste välja tror jag att jag väljer?det är svårt ska ni veta?jag väljer Kobe Bryant. Men, LeBron är närmare än någon varit på flera år, och han är bara några ynka, små myrsteg från att överta bältet från Kobe. Och om LeBron fortsätter spela som han gör nu lär de myrstegen var utsuddade om bara några månader?


***

Tänk att det bara var ett halvt decenium sedan som man pratade om Kobe Bryant, Tracy McGrady och Vince Carter i samma andetag. Oj oj oj, vad tiden gör med vissa?


Kommentarer
Postat av: Ashkan

Jag håller med praktiskt taget allt i inlägget.
Jag stör mig bara på en mening:
"[Kobe] anses var den bäste spelaren, alla kategorier."
Jag är säker på att du inte menar att han anses vara bäst inom varenda kategori. Jag får anta att meningen bara var dåligt formulerad :p

2008-02-01 @ 17:30:24
Postat av: Isac

Kanske det, men vad jag vet är det något man "säger",ett talesätt:
"X är den bäste fotbollspelaren just nu, alla kategorier".
Oftast har man ju en "bäste spelare" under en tidsperiod, inte en per position. Jag menar inte alla kategorier ordagrant, utan mer som ett talesätt. Men jag vet inte, du kanske har rätt :P

Postat av: Ashkan

hehe ok... jag antog att det menades den som överlag är bäst, då man räknar in alla kategorier.
Det är nog ett lite dumt talesätt :p

2008-02-02 @ 18:02:14
Postat av: The Iranian Wizard

Ashkan leker galen, vilken sosse.

Nu tillbaka till diskussionen, i mina ögon är Kobe utan tvekan den bästa spelaren i NBA för tillfället. LeBron's s.k clutch performances är rena skämtet. Domarna och gode Stern ger honom så mycket i slutet av matcherna, så patetiskt att en superstjärna måste få hjälp av domarna för att kunna avgöra en match. Killens stegfel säger allt, NBA gör allt för att få killen till Jordan-status.

2008-02-05 @ 17:05:34
Postat av: The Iranian Wizard

LeBron i ett nötskal:
www.youtube.com/watch?v=nEdMrZ16xTo

2008-02-05 @ 17:06:23
Postat av: Ashkan

Jag kan inte se LeBron som en clutch player som avgör matchen i slutsekunderna. Han har givetvis satt någon buzzer beater här och där, men det mesta jag har sett från honom är missar och stegfel (som inte döms).
Jag ser honom mycket mer som en fjärde-periodsspelare. Väldigt ofta har han ju tagit över matchen i sista perioden och kommit med spektakulära prestationer, och det är ju minst lika bra som att kunna sätta ett clutch-skott i slutsekunderna.

2008-02-05 @ 18:54:55
Postat av: Isac E.

Ja det är nog sant, LeBron är bra på att ta över i "crunch time", de sista 5-6 minuterna av matchen, men inte lika bra "clutch", dvs ett avgörande skott som Kobe t.ex.
Men håller med om att det är minst lika bra.

2008-02-06 @ 16:37:01
URL: http://www.sportzonen.se
Postat av: The Iranian Wizard

Alltså Isac, nu när du lagt upp statsen för båda spelarna vet jag inte längre om Kobe verkligen är den bästa just nu. Jag har dock svårt att kalla en spelare som tar 4 steg i en jävla reklamfilm och som får bra mycket hjälp av domaren för bäst. Jag kan inte bestämma mig så jag ger titeln som bästa spelaren just nu till ingen mindre än, MAAAALIK ALLEEEEEN!

2008-02-07 @ 18:33:21
Postat av: Ashkan

Malik är faktiskt grym! Någon borde starta en facebook-grupp, där det enda målet är att få med Malik Allen i All-Star Game. Det behövs ju max 100 000 engagerade medlemmar...

2008-02-08 @ 11:07:37
Postat av: The Iranian Wizard

Ska fan göra det alltså, men du vet, saken är den att det är för sent. I början av nästa säsong ska jag starta en hype runt Malik som aldrig setts innan. Det var trots allt bara någon dag sen Malik gjorde 14 poäng Kings. Sen fick Malik ont i magen och inte spelat nå vidare bra alltså. *sad irani*

2008-02-10 @ 00:36:52
Postat av: The Iranian Wizard

Ska fan göra det alltså, men du vet, saken är den att det är för sent. I början av nästa säsong ska jag starta en hype runt Malik som aldrig setts innan. Det var trots allt bara någon dag sen Malik gjorde 14 poäng Kings. Sen fick Malik ont i magen och inte spelat nå vidare bra alltså. *sad irani*

2008-02-10 @ 00:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback